”Suomi-poika” maailmalla

Thomson Airwaysin Phuketin lento joutui tekemään välilaskun Samaran lentokentälle Venäjällä. Koneessa matkustivat 292 suomalaista turistia, jotka olivat ostaneet matkansa Finnamatkojen kautta. Koneen moottoriin sattui iskemään vika. Joku olisi kiitollinen, että lentäessä ei oteta tarpeettomia riskejä, mutta mitä tekee suomalainen turisti? Suomalainen turisti valittaa siitä, että lentokentällä joutui nukkumaan lattialla ja syömään ”pahaa ruokaa”. Jogurttiakin joutui syömään kahvinsekoitustikulla, koska ei ollut lusikoita! Venäläinen jäätelönmyyjätyttö kehtasi myös pyytää myymästään jäätelöstä rahaa, eikä jaellut sitä ilmaiseksi hätää kärsiville suomalaisturisteille.

Yksi ei enää aio matkustaa Finnmatkoilla, ja kertoilee että Finnairin koneella tällaisia tilanteita ei pääse syntymään. Lentoyhtiöllä, Finnmatkoilla ja venäläisillä olisi ollut suorastaan velvollisuus tarjota kaikkia miellyttävää ruokaa. Keksit, kalapalat ja surkeat pullat voidaan kiikuttaa roskikseen, tällaisethan eivät turisteille kelpaa. Voisin tarjota turistiparoille vertaistukea, olen näet itsekin syönyt kaupasta ostamani jälkkärin kahvinsekoitustikulla, koska hotellin aulan kahviautomaatilla ei ole ollut lusikoita.

Ovatko valmismatkojen asiakkaat tottuneet liian hyvään vai mikä näitä ihmisiä riivaa? Toki se, että matkustusaikataulu muuttuu vituttaa, mutta joskus se vitutuksensa pitää osata suhteuttaa. Finnmatkat tarjosi turisteille 10 % hyvitystä rahana matkan hinnasta tai 15 % hyvitystä Finnmatkojen lahjakortin muodossa tapahtuneen vuoksi, mutta mitä tekee turisti? Valittaa, että tämä ei riitä alkuunkaan. Ei kuulemma mene läpi. No tiedoksi näille Tuijille ja Pirjoille, että eipä mene mikään teidän älytön korvausvaatimuksennekaan läpi, vaatia toki saa.

Se lentokentällä odottaminen ei yleensä ole mitään ihanaa ja mahtavaa. Ai nukuitte lattialla lentokoneen tyynyjen ja peittojen (”jos niitä huopia nyt peitoksi voi sanoa”) kera! No mitä odotitte, kun kyseessä on välilasku suljetulle kentälle? 5 tähden hotellia, moottorisänkyä, kaapeli-tv:tä ja HK:n sinistä Turun sinapin kera vai? Ai Venäjällä ei puhuttu suomea? No puhuivatko turistit venäjää? Waldemar missasi nyt yhden koulupäivän, ja saa kavereille tarinan kerrottavaksi. Jos kone ei olisi tehnyt välilaskua, voi olla että Waldemarin ei olisi enää tarvinnut mennä kouluun. Ihmisille, jotka eivät kestä välilaskua konevian vuoksi, voisin suositella pysymistä kotona. Se Finnairin kone ei olisi auttanut asiaa mitenkään. Jos kenttä on kiinni, ja siellä ei ole matkanjärjestäjän palveluita, niin nou kän duu. Matkustajia yritettiin auttaa, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Onhan se toki kamalaa kun suomalaiset turistit ovat maksaneet matkasta maltaita, ja joutuvat ihan itse lentokentältä ostamaan jäätelöä, ja vielä maksamaan siitä, kun ilmaiseksi tarjottu ruoka on pahaa. Toivottavasti matkustajille on jo tarjottu kriisiapua, on tässä näet sen verran vaikea tilanne kyseessä, että ei tästä ihan omin voimin selviä. On kyllä melkoinen uroteko selvitä yöstä lentokentällä. Tästä kuuluisi jo vähintään jakaa pari kunniamerkkiä per nenu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *