Sarvia ja hampaita

Julkisen terveydenhuollon saralta on jälleen kerran varsinainen tehokkuus-tarina kerrottavana. Syyskuussa 2011 ilmoittauduin hammashuoltojonoon. Paikan päällä mitään aikoja ei ollut tietenkään edes mahdollista varata vaan saattoi ilmoittautua ainoastaan jonoon. Varatessani kerroin, että en ole melkein seitsemään vuoteen käynyt hammaslääkärissä, ja aikaa ei pitäisi hirveän pitkään enää lykätä, koska sairastan reumasairautta. Nämä asiat tuntuivat menevän kyllästyneen näköiseltä vastaanoton tätöseltä kokonaan ohitse. Maaliskuussa 2012 minulle vihdosta viimein lähetettiin aika suuhygienistille, joka ei paljoa maksanut, mutta ei myöskään paljoa antanut. Kerran hän kurkisti hajamielisen näköisenä suuhuni, ja totesi että hyvässä kunnossahan nuo hampaat ovat. Lääkärille kuulemma tulee aika, jos tulee, kun ei heidän lääkärinsä välttämättä noille mitään edes tee.

Heinäkuussa leipää mussuttaessani huomasin yllättäen leivän joukossa jotakin kovaa, ja hampaan palanenhan se pirulainen oli. Takahampaasta irtosi puoli hammasta, ja minä ehdin jo pelätä, että saako hammasta enää edes korjattua. Manasin julkisen puolen suuhygienistin ja hänen asenteensa alimpaan hornaan. Reiät kun olivat kuitenkin olleet jo keväällä selkeästi silmin nähtäviä. Suuntasin yksityiselle, ja lääkäri hoiti kolmella hoitokerralla kaikki olemassa olevat reiät kuntoon. Yhdessä hampaassa oli juurihoidon riski, mutta tämän kävi hyvä tuuri, ja hammas rauhoittui paikan alle laitettavalla lääkkeellä. Puolikkaan hampaan paikkaaminen kustansi alle kuusikymppiä. Julkisen puolen suuhygienistille maksoin 14 euroa siitä, että hän ei edes puhdistanut hampaita.

Tarinan varsinainen huipentuma on kuitenkin se, että elokuun lopussa Ylöjärven terveyskeskuksen hammashoitola suvaitsi lähettää minulle kirjeen, jossa he ilmoittavat, että voin varata ajan, ja minut on tämän ilmoituksen myötä poistettu jonosta. Jonoon ilmoittautuessani sekä suuhyenistillä käydessäni ilmaisin hyvin selkeästi, että tarvitsen sen ajan hammaslääkärille. Tästä huolimatta potilaalle lähetetään ilmoitus, jossa vain kerrotaan että hän voi varata ajan, jos kokee sen tarpeelliseksi…

Tässä vaiheessa sitä lähinnä alkaa kysymään, että mikä tällaisessa mallissa on kustannustehokasta? Sekö, että potilasta juoksutetaan hammashoitolassa tekemättä asialle mitään? Sekö, että potilaalle printtaillaan lappuja, jossa kerrotaan, että hän voi varata ajan? Mikä on suuhygienistin työn funktio, jos hän ei edes tee suun peruspuhdistusta? Mikään ei poista sitä tosiasiaa, että oli tyhmää olla käymättä melkein 7 vuotta hammaslääkärissä. Mikään ei myöskään poista sitä tosiasiaa, että ei ole kustannustehokasta antaa asiakkaiden hampaiden mennä hoitoja lykkäämällä niin huonoon kuntoon, että niistä ei enää hampaita saa. Juurihoitaminen on pikkuisen kalliimpaa kuin hampaan paikkaaminen, myös yhteiskunnalle. Kustannustehokasta ei ole se, että potilas ajetaan mahdollisimman pitkään kotiin. Ennaltaehkäisenä politiikka ei todellakaan tunnu olevan päivän sana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *